Artiklar

Drygt en femtedel av svenskarnas medietid ägnas åt internet

I genomsnitt lägger Sveriges befolkning 6 timmar (361 minuter) på medier om dagen, enligt Mediebarometer 2010 från Nordicom. Användningen av internet utgör drygt en femtedel (22 procent) av bruttotiden*. Det motsvarar 1 timme och 21 minuter i snitt för hela befolkningen, 9-79 år, en genomsnittlig dag.

 

Mediedagen 2010 Bruttotid - diagram

Internet fortsätter att växa och närmar sig nu TV och radio. TV är dock fortfarande störst, av den totala medietiden utgör TV-tittandet 27 procent (här räknas vanlig TV).

Den totala medietiden är störst bland 65-79-åringar, den totala tiden som ägnas åt medier uppgår till 390 minuter i denna grupp. Men endast 7 procent av den totala medietiden ägnas åt internet.

I gruppen 15-24-åringar är den totala medietiden nästan lika stor som bland de äldsta; 384 minuter. Tiden som ägnas internet är som störst i denna åldersgrupp. 39 procent av den totala medietiden tid ägnas åt internet.

 

Internets andel av totala medietiden - diagram

*) Med bruttotid menas summan av den självuppskattade tiden för användning av enskilda medier och måttet tar inte hänsyn till att man kan använda olika medier samtidigt, t ex använda internet samtidigt som man ser på tv.

 

Lämna en kommentar

Svara på en kommentar

Obligatoriskt

Obligatoriskt

Frivilligt

Kommentarer

Ingen har kommenterat artikeln ännu.