Artiklar

En femtedel av svenskarnas medietid ägnas åt internet

I genomsnitt lägger Sveriges befolkning 6 timmar (359 minuter) på medier om dagen, enligt Mediebarometer 2008. Användningen av internet utgör en femtedel (19 procent) av bruttotiden*, vilket motsvarar 68 minuter i snitt för hela befolkningen 9-79 år.

Fortfarande dominerar TV och radio den tid som ägnas massmedier. Av den totala medietiden utgör TV-tittandet 26 procent och radiolyssnandet står för 25 procent.

medietid bruttotid

Den totala medietiden är som störst bland 15-24-åringar. I denna grupp uppgår bruttotiden till närmare sju timmar (399 minuter) och de lägger hela 30 procent av tiden på internet.

*) Med bruttotid menas summan av den självuppskattade tiden för användning av enskilda medier och måttet tar inte hänsyn till att man kan använda olika medier samtidigt, t ex använda internet samtidigt som man ser på tv.

Lämna en kommentar

Svara på en kommentar

Obligatoriskt

Obligatoriskt

Frivilligt

Kommentarer

Ingen har kommenterat artikeln ännu.