Artiklar • , ,

Fildelare mer benägna att betala för underhållning på nätet

soi2015_underhallning

Foto: Kristina Alexanderson

Internet har haft stor betydelse för hur vi konsumerar underhållning. 2015 fortsätter fildelningen att minska samtidigt som allt fler abonnerar på strömmande musik eller video.

Idag finns det många olika möjligheter att lyssna på musik och se på film, tv eller video via internet. År 2015 är det 60 procent av internetanvändarna som åtminstone någon gång i veckan lyssnar på musik via internet och 45 procent som ser på film, video och tv på internet.

Fildelningen fortsätter minska

Fildelningen fortsätter att minska. Under åren 2011-2013 var det 21 procent av befolkningen (12+ år) som fildelade. 2015 är andelen nere på 17 procent.

Andelen som abonnerar på musik och film är även högre bland fildelarna än bland andra. Det är 58 procent av fildelarna som betalar för att lyssna på musik jämfört med 39 procent av de internetanvändare som inte fildelar. Skillnaden är ännu större när det gäller strömmande rörlig bild. 46 procent av de som fildelar betalar för någon sådan prenumerationstjänst medan endast 24 procent av de internetanvändare som inte fildelar gör det.

Läs mer

Mer statistik om våra internetvanor hittar du i rapporten Svenskarna och internet 2015.

Lämna en kommentar

Svara på en kommentar

Obligatoriskt

Obligatoriskt

Frivilligt

Kommentarer

Ingen har kommenterat artikeln ännu.