Artiklar •

Succé för statistik om sociala medier

smartmobil_soi2015

Foto: Kristina Alexanderson

Förra veckan publicerade vi ny statistik från den kommande rapporten ”Svenskarna och internet 2015”. Nu har vi plockat fram lite siffror om genomslaget under premiärveckan som bland annat visar att var tredje person som besökte www.soi2015.se gjorde det från sin mobil.

Med hjälp av Google Analytics kan vi konstatera att ni var 4300 användare som besökte www.soi2015.se första veckan och tittade på sammanlagt 8000 sidor. 4000 av besökarna kom från Sverige och hälften av de svenska besökarna kom från Stockholm. Men det fanns även avlägsna besökare från totalt 37 länder.

De vanligaste webbläsarna bland besökarna var:

  • Chrome – 41 procent
  • Safari – 19 procent
  • Safari (in-app) – 17 procent
  • Internet explorer – 14 procent
  • Firefox – 8 procent

De vanligaste operativsystemen bland besökarna var:

  • Windows – 39 procent
  • Macintosh – 28 procent
  • iOs – 26 procent
  • Android – 7 procent

Det innebär alltså att 67 procent besökte sajten från en dator och 33 procent från en mobil. De mobila besökarna använde främst iOs (78%), därefter kom Android (20%) och sist Windows (2%).

De vanligaste skärmupplösningarna bland de mobila besökarna var:

  • 320x568 – 32 procent
  • 373x667 – 30 procent
  • 360x640 – 15 procent
  • 768x1024 – 9 procent
  • 320x480 – 4 procent
  • 414x736 – 4 procent

Sociala medier gick hem i sociala medier

www.soi2015.se går det att dela diagram från rapporten i sociala medier. Många utnyttjade denna möjlighet. Första veckan var det 120 delningar på Facebook och 270 delningar på Twitter från sajten.

IIS statistikchef Pamela Davidsson skrev även ett populärt inlägg på IIS-bloggen som fick nästan 700 delningar på Facebook och 200 delningar på Twitter.

Dessutom laddades strax över 1000 pdf:er av försläppet ner. Även förra årets rapport fick ett uppsving, drygt 300 pdf:er med ”Svenskarna och internet 2014” laddades ner under veckan.

Läs mer

Fick du inte nog? Många gav sig på att analysera siffrorna i rapporten, bland andra internetprofilen Deeped Niclas Strandh och Sarah Larsson som analyserade rapporten i ett blogginlägg samt i sin podcast och journalisten Emanuel Karlsten som skrev en krönika om varför företagen måste förstå sig på Snapchat.

Rapporten ”Svenskarna och internet 2015” släpps i sin helhet den 12 november 2015.

Lämna en kommentar

Svara på en kommentar

Obligatoriskt

Obligatoriskt

Frivilligt

Kommentarer

  • Håkan Östlund 22 oktober 2015, kl 11.50

    Intressant att se hur populärt det är med social medier… och det är något som företag bör ta fasta på. En utmaning som ofta finns när IT system ska rullas ut på företag är just ”adoption” d.v.s. hur bra ett företag lyckas att få anställda att använda ett system. Genom att ta in konceptet ”sociala funktioner” i sina applikationer så borde ju varje företag öka sin ”adoption rate” på kort tid. Jag skrev ett inlägg för ett tag sedan om hur företag kan öka sin produktivitet med 20-25% genom att använda social funktioner… (http://www.wectent.se/blog/produktivitet). När jag läser den här statistiken så jag tror fortfarande på den tanken .

    Svara