Svenskarna och internet 2013 släppt

soi2013collage

I dag släpper vi på .SE (Stiftelsen för internetinfrastruktur) rapporten Svenskarna och internet 2013 som sätter svenskarnas internetanvändning under lupp.Nytt för i år är att Svenskarna och internet nu finns som webbversion. På soi2013.se går det att söka och sortera statistik på olika ämnen och dela diagram från årets rapport.

I rapporten framgår att den mobila boomen fortsätter. Andelen som kopplar upp sig mot internet med en mobiltelefon har ökat från 22 till 65 procent på bara tre år. 31 procent använder en surfplatta. Men den mobila utrustningen ersätter inte traditionella datorer utan fungerar som komplement. Bara 0,7 procent använder uteslutande mobil utrustning för att koppla upp sig.

Internetanvändarna allt yngre

Internetanvändandet i Sverige fortsätter också att krypa nedåt i åldrarna.  I dag har nästan hälften av alla tvååringar (45 %) använt internet någon gång. En utveckling som surfplattorna har förstärkt. Redan vid sex till sju års ålder är 90 procent internetanvändare.

– Till skillnad från när internet fick sitt stora genombrott i Sverige för nästan 20 år sedan verkar det nu vara de unga som driver på utvecklingen av det mobila internet. Det säger Pamela Davidsson som är chef för statistik och fakta på .SE.

– Tydligast syns detta i åldern 12-15 år. År 2011 hade 22 procent en smartmobil, 2012 var siffran 62 procent, och nu 2013 har 93 procent av 12-15 åringarna en smartmobil och 78 procent använder den varje dag. Det är också de unga som använder mobiler av senaste modell, medan de äldre håller fast vid tidigare årsmodeller, säger Pamela Davidsson.

Klicka här för att ladda ner rapporten som pdf.

Klicka här för att ladda ner rapporten som pdf.

Svenska internetanvändningen bland den högsta i världen

Den vanliga internetanvändningen ligger kvar på samma höga nivå (89 %) som de senaste åren. I åldersgruppen 16 – 74 år är Sverige ett av de länder i världen med högst internetanvändning. Bara Island och Norge har högre (ITU 2013).

Nya digitala klyftor

När internet började spridas var det framförallt tjänstemän som hade tillgång till den nya tekniken. Skillnaderna var också stora mellan kvinnor och män. I dag är de gamla klyftorna i stort sett borta, men nya växer fram i takt med den mobila utvecklingen.

Andelen smarta mobiler är betydligt högre hos dem med hög inkomst och hög utbildning, och mångdubbelt högre när det gäller surfplattor. Det är också de unga och den nya föräldragenerationen som är först med den mobila tekniken, medan de äldre är mer avvaktande.

Våra vanligaste aktiviteter på internet

Svenskarnas vanligaste aktiviteter på internet är att läsa och skriva e-post, besöka sociala nätverk, spela spel och lyssna på musik. Under det senaste året har aktiviteten ökat inom några områden. Fler söker efter fakta, kollar tidtabeller och adresser. Det är också fler som spelar spel och lägger upp digitala foton. De smarta mobilerna förenklar just dessa funktioner.

Bland de yngre dominerar video och spel. 80 procent av de yngsta ser på video och hälften spelar spel. Från fem års ålder spelar så gott som alla något sorts spel, medan videotittandet fortfarande är mycket stort. Ett begränsat antal har börjat googla och besöka sociala nätverk. Det är först i skolåldern som användningen blir mer varierad.

Kvinnor och män

Kvinnor använder genomgående internet i mobilen mer än män. I genomsnitt lägger kvinnor ner 7,1 timmar i veckan jämfört med männens 5,8 timmar. Män lägger mer tid på internet i hemmet än kvinnor 12,3 timmar i veckan jämfört med 9,8 timmar för kvinnorna.

För fyra år sedan gick flickorna (14-21 år) om pojkarna i aktivitet på internet. Flickorna laddar upp bilder, läser och skriver bloggar och är aktiva i sociala nätverk. Enda undantaget är spelandet där pojkarna fortfarande dominerar.

Facebook behåller greppet i sociala medier

Facebook behåller greppet om svenskarna, 66 procent av alla internetanvändare använder tjänsten. Även om spridningen sedan ett par år har stannat av, ökar användandet fortfarande något i nästan alla åldersgrupper. Twitter ökar kraftigt bland svenskarna, här har en fördubbling skett på två år.

E-handeln ligger still

E-handeln ökade fram till 2007 med ett tiotal procentenheter per år, men har nu planat ut och ligger i stort sett på samma nivå som förra året (85 %). Osäkerheten att betala med kreditkort på internet har minskat. För tio år sedan var 58 procent skeptiska jämfört med dagens 19 procent.  Andelen som uppger att de någon gång betalat via sms ligger kvar på samma nivå (24 %) som förra året.

Mer från Svenskarna och internet

  • I åldern tre till sex år är 25-30 procent dagliga internetanvändare. Vid elva års ålder är siffran 89 procent.
  • Alla skolbarn har någon gång kollat fakta på internet och skaffat information relaterat till skolarbete. Sju av tio gör det åtminstone någon gång i veckan (12 – 15 år) och bland de äldre (16 – 19 år) är det nio av tio.
  • 36 procent av alla internetanvändare har träffat nya vänner via internet. 70 procent av dem har också träffats utanför internet.
  • Nästan alla pensionärer med hög utbildning och inkomst använder internet jämfört med ungefär 40 procent bland de med låg utbildning och inkomst.
  • Tillgången till surfplattor har ökat från 2 till 31 procent sedan 2010.
  • 24 procent läser en dagstidning på nätet varje dag.
  • Fildelningen har legat stabilt runt 20 procent sedan 2008.

 

Till webbversionen av Svenskarna och internet 2013

Ladda ner Svenskarna och internet 2013 som pdf

 

Lämna en kommentar

Svara på en kommentar

Obligatoriskt

Obligatoriskt

Frivilligt

Kommentarer

  • stevesan 20 november 2013, kl 08.56

    Jag tycker att undersökningen understryker det vi redan visste. Den mobila revolutionen är här på allvar. Vad betyder det för företagen? Det betyder att alla som publicerar information på internet på allvar måste se till att den går att ta del av också via mobila plattformar.

    Koppar man dessutom ihop den mobila användningen med siffrorna för e-handel så blir det här ännu viktigare. Att handla via mobilen kommer att bli lika vanligt som att använda telefonen till att ringa.

    Min erfarenhet som marknadskonsult är att företagen vaknar ganska sent, bortsett från några få pionjärer. De flesta företag idag har webbplatser som varken möter den mobila revolutionen eller ger det kunskapsinnehåll som är nödvändigt för att få besökare att stanna och läsa mer på deras webbplatser, ens om de hittar dit till att börja med.

    Vi får hoppas att den här typen av information stämmer till eftertanke. På min blogg brandicon.se försöker jag sprida ljuset, och ju fler som jobbar med det, desto bättre!

    Svara
  • Birgitta Möller / cvhjälpen.nu 20 november 2013, kl 12.35

    Intressant att läsa, jag har följt detta ganska noga i många år. Intressant, men inte förvånande att flera av världens små nationer som just Island, Norge, Sverige men även Holland ligger i topp vad gäller internetanvändingen. Mindre fördelaktigt läge, handelnation och stort exportland kan förklara en del av dessa siffor.

    Mobilanpassad webbsida är oerhört viktigt. Hur många företagare jobbar med det idag?
    Siffror på det får gärna finnas med i nästa släpp av statistik.

    Svara
  • Birgitta Möller / cvhjälpen.nu 20 november 2013, kl 12.38

    Intressant att läsa, jag har följt detta ganska noga i många år. Intressant, men inte förvånande att flera av världens små nationer som just Island, Norge, Sverige men även Holland ligger i topp vad gäller internetanvändingen. Mindre fördelaktigt läge, handelnation och stort exportland kan förklara en del av dessa siffor.

    Mobilanpassad webbsida är oerhört viktigt. Hur många företagare jobbar med det idag?
    Siffror på det får gärna finnas med i nästa släpp av statistik.

    Svara