Artiklar • ,

Vilka använder annonsblockerare?

stop

På ett seminarium fick Pamela Davidsson veta att Sverige är den tredje största nationen när det gäller användning av annonsblockering. Det inspirerade henne att gräva djupare i vår egen statistik.

Nyligen var jag på ett seminarium om bland annat annonsblockerare hos Sveriges Annonsörer och KIA-index och fick höra lite intressanta siffror om annonsblockerare (ad blockers).

Det är vanligast att ha en ”Plug-in”-funktion till webbläsaren som hindrar att annonser visas i Google Chrome och Firefox.

Globalt sett är det ungefär en av tjugo som använder annonsblockering, men i vissa länder är det betydligt mer vanligt. Sverige är den tredje största nationen när det gäller användning av annonsblockering. Bara Polen och Grekland har större andel, enligt presentationen på seminariet. Det är främst unga killar som använder annonsblockerare och de gör det för att deras upplevelse av webbsidorna inte ska störas, snarare än av prestanda eller integritetsskäl.

I ”Svenskarna och internet 2014” har vi presenterat liknande siffror. Tittar vi lite mer på resultatet av undersökningen kan vi konstatera följande:

  • Totalt sett är det 22 procent som uppger att de använder annonsblockerare i Sverige och 60 procent som säger att de inte använder det. Men okunskapen är stor, hela 18 procent säger att de inte vet vad annonsblockerare är.
  • Det är lika många kvinnor som män som säger att de inte använder annonsblockerare, medan det är 30 procent av männen som säger att de använder mot 12 procent av kvinnorna. Däremot är det nästan en tredjedel (27 procent) av kvinnorna som inte vet vad det är jämfört med var tionde man (11 procent).
  • Det är fler stadsbor som använder annonsblockerare (24 procent) jämfört med dem som bor ute i landet (16 procent).
  • Det är betydligt vanligare bland unga att använda annonsblockerare, 43 procent av de i åldern 16-25 år gör det mot 10 procent av internetanvändarna i åldern 66-75 år. Det är internetanvändarna över 76 år som i allra högsta grad uppger att de inte använder annonsblockerare (84 procent) medan det är i åldern 55-65 år som det är störst okunskap om vad en annonsblockerare är (28 procent).

Foto: Stop av Lucas Cobb. Licens: CC BY 2.0.

Användning av annonsblockerare

Använder du en annonsblockerare? (procent) JaNejVet inte vad det är
KönTotal226018
Man305911
Kvinna126127
Stad LandsbygdStad245818
Landsbygd166519
Åldersgrupper16-25 år434612
26-35 år364717
36-45 år275716
46-55 år216118
56-65 år126028
66-75 år107119
76 + år28415
Andel internetanvändare som uppger att de använder annonsblockerare eller ej samt andel som inte vet vad det är.

Lämna en kommentar

Svara på en kommentar

Obligatoriskt

Obligatoriskt

Frivilligt

Kommentarer

  • Janek 21 januari 2015, kl 16.51

    IMHO är det lite märkligt att använda en bild från minnesmärket över förintelsens offer (i Berlin) för att illustrera en artikel om annonsblockerare…

    http://en.wikipedia.org/wiki/Memorial_to_the_Murdered_Jews_of_Europe

    Svara
    • Per-Ola Mjömark 26 januari 2015, kl 13.21

      Hej! Det har du rätt i. Bilden är utbytt.

      Svara
  • Mikael Chaiseeda Johansson 18 mars 2015, kl 00.39

    DEN som INTE har annons blockering slösar oerhört med tid samt att det dyker upp oerhört mycket ONÖDIGA GREJER SOM ÄR NOLL% INTRESSANTA FÖR DIG,,, så skaffa dig minst 1 annons blockerare/JAG har själv 3 stycken olika som hjälper varandra! UTAN dom vore min arbetstid sanslöst mycket längre,, så start now!!! Mikael CJTD,,,,

    Svara