Nyheter •

Facebook populärast bland svenskarna, men Twitter och Instagram knappar in

Facebook behåller greppet om svenskarna, 66 procent av alla internetanvändare använder fortfarande tjänsten. Även om spridningen sedan ett par år har stannat av, ökar användandet fortfarande något i nästan alla åldersgrupper. Twitter ökar kraftigt bland svenskarna, här har en fördubbling skett på två år. Det visar statistik från .SE:s kommande rapport Svenskarna och internet 2013. I rapporten framgår också att det nu är nästan lika många som använder Instagram som Twitter.

– Det dagliga Facebookanvändandet minskar något bland ungdomar, medan det ökar bland dem som är lite äldre. På Twitter och Instagram ökar aktiviteten ju yngre man är. Generellt är kvinnor mer aktiva än män på Instagram, medan skillnaden är mindre på Facebook och Twitter, säger Pamela Davidsson, chef för statistik och fakta på .SE (Stiftelsen för internetinfrastruktur).

Klicka på bilden för att förstora. Du kan också ladda ner den som pdf. Grafiken är licensierad under CC-BY.

Klicka på bilden för att förstora. Du kan också ladda ner den som pdf. Grafiken är licensierad under CC-BY.

Så mycket tid spenderar vi på sociala medier

I genomsnitt ägnar vi drygt tre timmar i veckan åt olika sociala medier. Tittar man på åldersgruppen 12-25 år är siffran 6,6 timmar vilket är en tredjedel av all den fritid de tillbringar på internet. Bland de äldre – 26 till 55 år – sjunker andelen till en femtedel (22 procent).

Antalet Twitteranvändare har fördubblats på två år

17 procent av svenskarna använder Twitter, en fördubbling jämfört med för två år sedan, då siffran var åtta procent. I likhet med förhållandena i andra sociala nätverk är det fler som besöker och följer vad andra skriver än som själva skriver.

71 procent av flickorna använder Instagram

Totalt i befolkningen har 15 procent åtminstone någon gång använt Instagram, fem procent gör det dagligen.

Drygt hälften av ungdomarna i åldern 12 till 19 år använder Instagram någon gång. Mest aktiva är flickorna 12-15 år, där 71 procent använder Instagram jämfört med 41 procent av pojkarna i samma ålder. Ju yngre man är desto mer aktiv är man.

Även om användningen av Instagram domineras av de unga sprider sig användningen uppåt i åldrarna. Andelen som någon gång prövat Instagram är 36 procent bland 20-25 åringarna, 22 procent bland 26-35 åringarna och 12 procent bland 36-45 åringarna. Majoriteten av användarna är kvinnor.

Statistiken är en del av rapporten Svenskarna och internet 2013 som släpps i sin helhet den 20 november.

Klicka på bilden för att förstora. Du kan också ladda ner den som pdf. Grafiken är licensierad under CC-BY.

Lämna en kommentar

Svara på en kommentar

Obligatoriskt

Obligatoriskt

Frivilligt

Kommentarer

  • Daniel Börresen 28 oktober 2013, kl 14.42

    Det finns ju en dold agenda när en rapport som påstår sig visa på att FB och Twitter är mest populära bara kan ”delas vidare ”genom just FB och Twitter…

    Förvånande nog kunde jag logga in med G+ för att kommentera denna ”artikel”

    Svara
    • Kim Halderot 29 oktober 2013, kl 11.05

      En dold agenda? For real?

      Svara
      • Daniel Börresen 29 oktober 2013, kl 17.16

        Japp *foliehatt på*

        Lite olycklig formulering där.
        Jag noterade först i efterhand att rapporten inte är fullständigt presenterad och vill därför avvakta spektaklet tills jag har läst den.

        Men det är lite självuppfyllande profetia över det hela när en rapport som visar på att FB och Twitter är mest populära och då bara kan delas vidare genom – just det – FB och Twitter.

        Men det är ju bara mina 2 cent och G+ är en spökstad och Elvis lever…

        Svara
        • Anna Kregert 8 november 2013, kl 09.21

          Foliehatt? haha den var kul :-) Själv går jag i sombrero hela dagen för att undvika google earth :-)

          Svara
        • Deeped Strandh 11 november 2013, kl 14.15

          Google+ lever men sorry, oavsett hur du försöker så visar inga siffror någonstans att den skulle vara större än vare sig Twitter eller Facebook.

          Svara
  • Adam 7 november 2013, kl 21.14

    Jag ser faktiskt inte vitsen i att enkätundersöka svenskar när det finns tillförlitligare sätt att ta reda på hur många som använder de olika nätverken. Twitter har tyvärr inte 17% svenska användare, inte som är aktiva iaf. Siffran är närmare 5%.

    Svara
    • Deeped Strandh 11 november 2013, kl 14.16

      Vilket står i undersökningen: 4% är aktiva…

      Svara
      • Adam 11 november 2013, kl 14.43

        Jo, jag vet, men grejen är att det framställs som att det är 17% som använder Twitter. Det blir lite skevt att formulera sig på det viset när de (nästan) aldrig ens loggar in.

        Svara
        • Deeped Strandh 11 november 2013, kl 15.27

          Nej, det står att 17% förklarat att de någon gång använder Twitter. Inte ett dugg skevt.

          Svara
  • stevesan 19 november 2013, kl 22.21

    Vi kan se att bloggarna blir allt viktigare, också som marknadskanal för företagen. Men också att övriga sociala medier står starka är en viktig signal till företagen att stärka sin närvaro. Däremot är det förstås viktigt att inte göra som vissa företag – hårdsälja via sociala nätverk. Sådana tilltag straffar sig.

    Svara