Nyheter

Spelande och internet

Efterföljande frågor till enkäten för Svenskarna och Internet 2011 handlar om att skapa ett underlag för att bättre förstå hur svenskars spelvanor (digitala spel inte gambling) ser ut idag.

Vi nådde under mitten av 2010-talet en gräns där fler människor i västvärlden spelar än inte spelar digitala spel (Juul, J. 2010. A Casual revolution: Reinventing Video Games and Their Players. The MIT Press: London). Några av de främsta anledningarna till detta anses vara bland annat så kallade casual spel, här har vi till exempel Bejweled från PopCap eller så kallade sociala nätverksspel som Farmville från Zynga. En annan viktig anledning är den tekniska utvecklingen där det idag finns fler plattformar att spela på till exempel IPhone och där spelkonsolen Nintendo Wii har nått stora säljrekord genom att rikta sig mot en målgrupp som tidigare inte spelat lika mycket. Den rörelsestyrda kontrollen till Wii gör den enkel att använda även för ovana spelare, detta i kombination med den tydliga sociala vinklingen har gjort konsolen mycket populär. Andra spel som förändrat hur vi ser på digitalt spelande är de så kallade partyspelen som Singstar (Sony) eller Guitar Hero (Harmonix).

I kombination med detta har även mer traditionella spel som spelas på konsol, eller PC samt onlinespel vuxit stort under 2010-talet. World of Warcraft från Amerikanska Blizzard har numera 12 miljoner spelare världen över och räknas som det största MMORPG spelet just nu (massive multiplayer online role-playing games). Inte bara MMORPG men även digitala spel i stort utvecklas mot att lägga mer och mer fokus på det sociala. Onlinetjänster som STEAM sammankopplar spelare via nätet och erbjuder servrar och gratis röst-chat samt olika typer av sociala nätverksfunktioner, allt detta visar tydligt på den riktning som den digitala spelkulturen går emot. I ljuset av detta kan man konstatera att vi egentligen idag vet mycket lite om hur spelare använder digitala spel i sitt sociala vardagsliv.

Undersökningen Svenskarna och Internet 2011

Först försöker frågorna fånga svenskarnas spelvanor, vilka typer av spel spelar man, hur ofta och hur mycket tid lägger man ner? Den första frågan som lägger grunden till alla efterföljande frågor försöker bryta mot många av de idéer som trots den utveckling som beskrivits ovan fortfarande dominerar. Digitala spel är idag ett otroligt brett område och enkäter har förr haft svårt att fånga just detta, därav försöker frågan fånga denna utveckling genom att identifiera flera olika spelkategorier och även ge exempel för att förtydliga för respondenterna att vi utgår från denna breda definition. Vidare handlar frågorna om just de sociala aspekterna och avslutar med åsikter kring digitalt spelande.

Preliminärt förslag till frågor:

Lämna gärna dina synpunkter och idéer i kommentarsfältet till inlägget eller kontakta Janne Elvelid på 070-3583069 alt. janne.elvelid@iis.se.

Fråga 1: Vilka typer av digitala spel har du spelat under det senaste året? Kryssa i alla kategorier som är aktuella.

(Här är det viktigt att tidigt göra klart för respondenterna hur vi definierar digitala spel. Ett stort problem med dessa frågor har ofta varit att människor har många tankar om vad som är ett spel och att de därav inte räknar sitt eget spelande dit. Att ge facebook- och casual-spel som första alternativ är därav viktigt för att även få dessa spelare att fortsätta svara på dessa frågor. Just denna fråga är en av de viktigaste för spelavsnittet då den lägger grunden till hur vi kan se på folks spelvanor och se vilken spridning spelmediet har idag i Sverige.)

Svarsalternativ:

  • Sociala nätverksspel eller Webbrowserspel som men inte enbart Bridge, Farmville, Maffia Wars, Travian
  • Casual spel eller Partyspel som men inte enbart Harpan, Bejeweled, Mystery Case Files, Guitar Hero, Singstar
  • Lärspel eller Simulatorer som men inte enbart Bonniers trafikskola, Brain Trainer, Farming simulator
  • The Sims eller The Sims Online
  • Peka-klicka/pussel spel eller Role-Playing Games som men inte enbart Agatha Christie, Monkey Island eller Final Fantasy
  • Äventyrsspel som men inte enbart LEGO-spelen, Assasins Creed, Tomb Raider
  • Massiva onlinespel som men inte enbart World of Warcraft, EVE Online
  • Strategi spel eller First person shooter spel som men inte enbart StarCraft, DotA, Halo, Left4Dead
  • Racing- bilspel eller Sportspel som men inte enbart Need for Speed, Mario Cart, Deer hunter, Tiger Wood, FIFA
  • Andra spel (ge förslag)

Frågor 2-6 skall besvaras om man har klickat i någon av ovanstående rutor.

Fråga 2: Hur ofta spelar du digitala spel?

Svarsalternativ: (frekvensskala någon gång-flera ggr dagligen)

Fråga 3: Hur mycket tid lägger du på digitala spel?

Svarsalternativ: (frekvensskala någon gång-flera ggr dagligen)

Fråga 4: Vilka plattformar spelar du digitala spel på? Kryssa i alla kategorier som är aktuella.

Svarsalternativ:

  • Dator
  • Konsol som, men inte enbart, Nintendo Wii eller Play Station
  • Bärbar konsol som men inte enbart GameBoy, PSP
  • Mobiltelefon
  • Annat

Fråga 5: Hur ofta brukar du spela digitala spel online eller offline…

Svarsalternativ: (en skala som går från varje dag, 3-4 ggr i veckan, 1 ggr i veckan, någon gång i månaden, mer sällan, aldrig)

  • Ensam
  • Med familjemedlemmar som bor med mig
  • Med familjemedlemmar som inte bor med mig
  • Med vänner
  • Med vänner jag endast känner via internet
  • Med okända över internet

Om familjemedlemmar eller vänner så fråga 5b-6

Fråga 5b: När du spelar spel med familj eller vänner var spelar du oftast då?

Denna fråga täcker in fysisk plats man spelar på samt även om man spelar i samma fysiska rum som den man spelar med eller om det främst är via internet. Inom en tidigare studie i vårt projekt har det visat sig att Internet kan användas för att stärka familje/vänskapsband när man befinner sig på olika orter.

Svar:

  • I samma rum hemma hos mig eller någon annan
  • I olika rum hemma hos mig eller någon annan
  • På ett spelcafé
  • Över internet
  • Övrigt

Fråga 6: Hur viktigt är det för dig att spela digitala spel med vänner och/eller familjemedlemmar?

Denna fråga försöker fånga vikten som människor lägger vid spelmediet när det gäller sociala relationer

Svar: (femgradig skala från inte alls viktigt - mycket viktigt)

Fråga 7: Här är några påståenden om digitala spel. Kryssa i om du håller med eller inte håller med. Svara med ett kryss på varje rad. Tycker du att digitala spel:

Denna fråga vill fånga hur både spelare och icke spelare ser på digitala spel, både för att se hur olika spelargrupper resonerar och för att jämföra icke spelare med spelare.

Svarsalternativ: (femgradig skala från instämmer inte alls - instämmer helt och fullt)

  • Är ett sätt att umgås
  • Gör att man lär sig saker
  • Är en roligt och avkopplande hobby
  • Är ett slöseri med tid
  • Är beroendeframkallande
  • Leder till konflikter

Av: Lina Eklund, doktorand Sociologiska Institutionen, Stockholms Universitet.

Lämna en kommentar

Svara på en kommentar

Obligatoriskt

Obligatoriskt

Frivilligt

Kommentarer

  • Per Strömbäck 10 januari 2011, kl 16.49

    Bra enkät! Kommer ni även att korsköra mot demografi, så man kan se t ex hur olika åldersgrupper spelar?
    – överväg att göra partyspel och casualspel som två olika kategorier. Glöm inte Kinect och Wii!
    – använd hellre ”actionspel” än ”first person shooter”
    – sätt ”men inte enbart” inom parentes så blir det lättare att förstå!
    – lägg gärna till t ex ”mentalt utvecklande” på fråga 7. (Ordet ”beroende” är knepigt, det finns ju ingen formell diagnos och det kan uppfattas som hånfullt mot ”riktiga” beroenden, typ alkoholism eller heroin. Skriv hellre ”svårt att slita sig från”, ”överdrivet spelande”, ”fängslande”, ”uppslukande”, ”gör att man tappar kontakt med omvärlden” eller något annat som inte kan misstas för klinisk terminologi.
    Hälsningar
    Per Strömbäck, talesperson Dataspelsbranschen
    0708 436 214

    Svara
  • Janne Elvelid 10 januari 2011, kl 17.11

    Japp, gott om bakgrundsvariabler för att definera olika grupper i undersökningen i övrigt.

    Tack för bra synpunkter! Vi går genast igenom.

    Svara
  • Stefan Johansson 11 januari 2011, kl 10.23

    Det är även intressant att se NÄR man spelar (dag, natt, vardag, helger).
    Jag skulle också vilja ha ett antal frågor till dem som inte spelar. Särskilt personer som vill spela men som av olika anöedningar inte kan göra det. Vi har gjort en del projekt kring funktionsnedsättning och spel, se http://www.spelhalan.com. Det finns en grupp, särskilt barn, med funktionsnedsättning som inte kan spela de spel de vill eftersom spelen i sig inte går att styra med de olika hjälpmedel barnen använder. Det skapar ett utanförskap. Det kanäven finnas andra skäl till varför man inte spelar som kan vara intressanta att få belysta.

    Svara
  • Carolina Nordlinder 11 januari 2011, kl 10.34

    Hej!
    Intressant och bra frågor! Ska bli kul att se resultatet!
    Några synpunkter och funderingar kring frågorna:
    Fråga 2: Vill ni veta omfattningen av spelandet per vecka eller per dag?
    Fråga 3: Borde inte svaralternativen vara i antalet timmar/dag (0-24 h)?
    Fråga 5a: Förslagvis vända på svarsalternativen så att det blir enhetligt.
    Fråga 5b: Vad kommer svaret att ge om man spelar i samma eller olika rum i hemmet? Skulle inte svarsalternativet ”i hemmet” eller ”i någon annans hem” säga mer? det första svaralternativet är dubbeltydigt. Vore intressant att se andelen som spelar på jobbet eller under skoltid.
    Fråga 7: svarsalternativet ”Är beroendeframkallande” framgår inte om det är i positiv eller negativ bemärkelse. Den som svarar tolkar troligtivs inte termen som en diagnostisk term, utan används i talspråk tex ”jag är beroende av kaffe”. Jag tror inte att personen som svarar lägger någon vikt i huruvida det är en klinsisk diagnos enligt APA eller inte. Men hur ska frågan användas? Ett alternativ kan vara att lägga till en fråga om negativa konsekvenser för hälsan. Förslagsvis en följdfråga till svarsalternativet om hälsokonsekvenser tex matvanor, sömn, relationsproblem osv till följd av spelandet.

    Vänliga hälsningar
    Carolina Nordlinder
    Utredare vid Statens folkhälsoinstitut
    Avdelningen för Drogprevention och spel
    063-199720

    Svara
  • Ulf Dalquist 12 januari 2011, kl 14.30

    Bra frågor och många kloka synpunkter i kommentarerna. Vill också särskilt peka på det olyckliga i formuleringen ”beroendeframkallande” (en frågeformuleringsfälla som vi på Medierådet också föll i för ett tag sedan). En bättre formulering skulle kunna vara att fråga om man tycker att man spelar ”för mycket”, ”lagom” eller ”för lite”. Om man är särskilt intresserad av denna problematik kan man också fråga om spelandet fått en att sova för lite, hoppa över måltider, skolka från skola eller jobb eller åsidosätta familjen etc.

    Hälsar

    Ulf Dalquist
    Forskningsansvarig
    Medierådet

    Svara
  • Bosse Göransson 17 januari 2011, kl 21.15

    Hej,

    Intressanta frågor. Det kanske är självklart, men vore det inte bra att lägga till ålder och/eller kön för att kunna jämföra med annan statistik från exempelvis dataspelsbranschen?

    Fråga 4 bör väl också kunna ha fler svarsalternativ…

    mvh Bosse

    Svara