Nyheter

Vad är viktigt om internetanvändning 2011?

Nu startar snart datainsamlingen för Svenskarna och Internet 2011. I vanlig ordning efterlyser vi synpunkter på frågor och områden som du anser vara relevanta att kartlägga när det gäller svenska folkets användning av internet och media. Utöver själva användningen tittar vi även på tillgång till teknik i svenska hushåll, attityder till teknik och tjänster samt hur internet påverkar vår tillvaro på olika sätt och vis. I 2010 års studie fördjupade vi oss en del i hur och var man söker information om hälsa och sjukdomar samt hur man har kontakt med olika vårdaktörer. För 2011 håller vi bland annat på med en fördjupning om datorspelande. Här har Karin Bergmark och Lina Eklund från Stockholms Universitet varit med och gjort ett jättebra jobb när det gäller att utveckla frågor. Utöver detta så återkommer tex. Internetanvändning i mobiltelefoner och andra mobila enheter som ett intressant område, inom sociala medier händer hela tiden saker värda att kartlägga, attityden till integritet och öppenhet berörde vi lite i 2010 års undersökning och tyvärr så finns flera intressanta områden än vad det finns plats i formuläret, här måste det prioriteras.

Tidigare planerade vi för att titta vidare på frågor rörande säkerhet, med det visade sig att SCB i sin 2010 års undersökning lagt till extra frågor på detta tema, vilka i mångt och mycket täckte upp de saker vi ansåg vara relevant. SCB publicerar sin rapport 17 jan på http://www.scb.se/le0108.

Frågeformuläret för Svenskarna och internet innehåller lite olika delar. En relativt stor del utgörs av de så kallade World Internet Project Common Questions. Detta är kärnan i World Internet Project och det kravs att dessa ställs minst vartannat år för att man skall kunna vara en del av projektet och få ta del av de övriga ländernas undersökningsdata. Vidare så har vi sedan våra "egna" svenska frågor som delvis är fasta och delvis varierar från år till år. Här försöker vi som sagt hitta tematiska fördjupningar i kombination med äldre frågor som skapar trenddata över tid. Du kan ladda ner frågeformulären från alla tidigare undersökningar här på internetstatistik.se.

Så, har ni tankar och idéer om hur vi kan skapa en så bra och relevant studie som möjligt, lämna era synpunkter i kommentarsfältet här på sidan, eller genom att att kontaka mig, Janne Elvelid, på 070-358 30 69 eller janne.elvelid@iis.se.

Lämna en kommentar

Svara på en kommentar

Obligatoriskt

Obligatoriskt

Frivilligt

Kommentarer

  • stephen thiel 10 januari 2011, kl 20.53

    Tack för bra statistik!
    Det vore intressant att veta följande:

    1 – Var söker folk information på internet (och uppdelat i olika åldrar), tex. google, youtube, wikipedia, ne.se, etc.
    2 – Hur mycket video tittar folk på, på internet, uppdelat i kort medel och lång (och uppdelat i olika åldrar).
    3 – Var läser folk mest nyheter på internet (och uppdelat i olika åldrar).
    4 – Var tittar folk mest på (video) nyheter på internet (och uppdelat i olika åldrar).
    5 – Tittar folk på internet på tv (och uppdelat i olika åldrar)?

    Tack för er research
    mvh
    Stephen Thiel

    Svara
  • Michaela Schmied 10 januari 2011, kl 22.52

    Hej, jag tackar jag med!

    • Hur många har/tänker köpa 4G, internetanvändning
    • Internet ”på stan”, digitala kontaktytor utomhus, om folk upplever att de kommer mer i kontakt med internet/digitalt material på platser utanför egen dator/mobiltelefon
    • Hur många som betalar för olika sorters tjänster, produkter och programvara på internet (cloudcomputing) exempel: bilder, typsnitt, nyttoprogram, specialprogram, utbildningsmaterial etc (Utveckling av fråga 70. Prenumererar du (betalar per abonnemang) för att få tillgång till musik via Internet?)
    • Användning av platsbaserade tjänster såsom Foursquare/Gowalla/Facebook Places
    • Företagsbloggar, antal och effekter

    Med vänliga hälsningar
    /Michaela

    Svara
  • Emm 11 januari 2011, kl 07.16

    Förutom förut föreslagna frågor skulle det vara intressant med följande

    1. hur används Kuponger, både mobila och mail/internet, gärna uppdelat i åldersgrupper
    2. Co-shopping och erbjudnadetjänster, dvs när ett visst antal människor köper en tjänst eller vara och därmed får ett bra erbjudande
    3.Hur söker internet- och mobilanvändare information om en vara eller tjänst som de är intresserade av att köpa, även här uppdelat i åldersgrupper.
    4.Köp via mobil, dvs kan man se om e-handel blir m-handel när mobilt internet börjar användas i större utsträckning.

    Svara
  • Anders A 11 januari 2011, kl 08.41

    Hej!
    Hur används ”molnet” av den vanlige internet-användaren? D v s, i vilken utsträckning har nätbaserade mjukvaror slagit igenom, och i vilken utsträckning används ”molnet” för datalagring?

    Svara
  • F 11 januari 2011, kl 09.56

    Hur många har redan köpt och hur många tänker köpa en läsplatta under 2011?

    På vilket sätt surfar man/när/ och vad läser man på de olika enheterna (mobilen, datorn, läsplattan)

    Svara
  • Elias 11 januari 2011, kl 10.12

    Hej,

    Datalagring som Anders A nämner ovan skulle vara intressant, tex:
    – Har det tagits säkerhetskopior på ett annat media av de filer ni inte vill bli av med vid ett eventuellt datorhaveri?
    – Hur mycket data i Gb rör det sig om som behöver säkerhetskopieras uppskattningsvis?
    – Har ni varit med om att bli av med filer ni inte vill bli av med vid ett datorhaveri?

    etc

    Svara
  • Jannike 11 januari 2011, kl 10.32

    Hej

    1. Hur ställer sig dagens konsumenter till att registrera sig på sajter/mobil för att kunna logga in och ta de av ”inlåst” material.
    2. Vilka uppgifter är man villig att lämna ifrån sig mot möjlighet att kunna använda en tjänst:
    ålder, kön, postnummer (är vedertagna på många sajter idag).

    /Jannike

    Svara
  • Ulf H 11 januari 2011, kl 11.12

    Hej!
    Det vore intressant att få veta vilken genomslagskraft mobilappar har fått. Hur många som använder sig av mobilappar.
    /Ulf

    Svara
  • Sven 11 januari 2011, kl 11.33

    Vi fokuserar mycket på e-handel, men missar ofta att prata om alla köp som görs offline, men som influerats av online. Vilken roll har Internet när svenskar köper bil, kapitalvaror, tjänster etc.

    Svara
  • Johanna Gisslén 11 januari 2011, kl 15.01

    Jag önskar färsk statistik över hur många som använder Twitter (microbologgar)?
    Siffrorna jag tagit del av har varit så fasligt olika, så det behövs verkligen hard facts. Sedan gärna en uppföljning på hur många som bloggar, hur många som har bloggat men slutat samt hur många som läser bloggar. /Johanna

    Svara
  • Daniel Karlsson 11 januari 2011, kl 17.39

    De viktigaste frågorna för oss i branschen – betalningsvilja! Vad brukar folk betala för på nätet? hur mycket är det i kronor? saker man gärna skulle betala för? Vilka betalningssätt föredras för digitala tjänster? Hur stor tillit har man till de olika betalsätten?

    Svara
  • Anette Holmqvist 17 januari 2011, kl 11.43

    Håller med Johanna Gisslén om att det vore intressant med färsk statistik över användandet av twitter (och andra sociala medier) i Sverige.

    Svara
  • Henrik 19 januari 2011, kl 13.15

    Kanske kan man ta upp något som ger svar på hur man ser på krånglet med 3DSecure när det gäller e-handel och kortbetalning? Har det blivit svårare att handla på nätet? Har du någon gång inte kunnat genomföra ett påbörjat köp i en nätbutik för att säkerhetslösningarna hindrade dig från att genomföra kortbetalning?

    Svara
  • Lars Kristensson 27 januari 2011, kl 13.51

    Hej,

    Ett område som hade varit intressant att kartlägga vore hur mycket svenskar använder Internet för att hitta resor. Resor, liksom hälsa, är ett omfattande område som berör en stor del av befolkningen.

    * Hur stor del av befolkningen har använt eller använder Internet för att söka resor?
    * Vad för resor söker man? Buss, tåg, båt, flyg, charter, osv.
    * Vilka siter används framför allt för att samla information inför en resa? (Wiki, guider, bloggar, prisjäförelse-siter, osv.)

    Svara
  • Lars Kristensson 27 januari 2011, kl 13.59

    Vidare instämmer jag med att det borde göras en djupare undersökning utav sociala media. Dessa är på enorm frammarch och har idag en nästan lika stor roll på nätet som sökmotorerna.

    * Hur stor del av svenskarnas Internet-användande spenderas på sociala media? (Antal besök, tid, osv.)
    * Vilka sociala media används? (Facebook, Twitter, Lunarstorm, Badboll, Helgon, osv.)
    * Hur stor del av användandet av sociala media sker mobilt?

    Tack på förhand

    Svara
  • Niklas 17 augusti 2011, kl 11.58

    Jag söker svar på den här frågan:
    Hur många använder internet för att söka information inför köp?

    Mvh
    Niklas

    Svara
  • Niklas 17 augusti 2011, kl 12.58

    Jag söker svar på den här frågan:
    Hur många använder internet för att söka information inför köp?

    Mvh
    Niklas

    Svara
  • Gerd lidén 16 april 2012, kl 10.59

    Had       e tänkt svara på frågorna på internet    men vi är inte sams datorn och jag . Ring så ska jag svara. MVH Gerd Lidén

    Svara