Nyheter

Vad vill du veta om svenska folkets internetvanor 2010?

Nu är det snart dags att starta med intervjuerna för studien Svenskarna och Internet 2010. Vi behöver ha in dina synpunkter på vad vi ska fråga om, för att skapa en så relevant studie som möjligt!

Vi arbetar för fullt med frågeformuläret som ska besvaras av närmare 2500 slumpmässigt utvalda personer i åldern 12 år och uppåt i Sverige. Intervjuerna genomförs via telefon. Studien, som är utformad som en panelstudie, har genomförts sedan 2001, snart 10 år! Den utgör den svenska delen av det internationella forskningsprojektet World Internet Project.

Vilka områden, frågeställningar, hypoteser och teorier är det som är viktiga när det gäller hur den svenska befolkningen använder internet 2010?

Lämna en kommentar

Svara på en kommentar

Obligatoriskt

Obligatoriskt

Frivilligt

Kommentarer

  • Linus Nordberg 27 januari 2010, kl 16.17

    Hur ser du på anonymitet på Internet?
    Vad har anonymitet för positiva respektive negativa sidor?
    Vilket väger tyngst?
    Varför?

    Svara
  • Nils 28 januari 2010, kl 01.08

    Hur många vänner har svenskar i genomsnitt på Facebook, Twitter etc?

    Svara
  • Anonym 28 januari 2010, kl 03.14

    Vilka tjänster/varor köper du endast via internet eller både via internet och fysiskt?

    Svara
  • Magnus 28 januari 2010, kl 09.39

    Använder du socialamedier?
    Tittar du på TV och film via Internet?
    Tycker du att ditt företag hänger med i teknikutvecklingen?
    Är du teknikstressad/går utvecklingen för fort?
    Har Internettekniken gjort din vardag lättare?
    Vad saknar du när det gäller Internetteknik?

    Svara
  • Ulf 28 januari 2010, kl 11.02

    Jag skulle vilja veta om användare förstår skillnaden på bandbredd och tröghet (latency) då jag upplever att många tror att mycket Mbps automatiskt är lika med snabbhet.

    Svara
  • Anonym 28 januari 2010, kl 23.32

    Vad förväntar man sig av nen bra söktjänst? Exempel på bra sökfunktioner, mm.

    Svara
  • Daniel Nüüd 29 januari 2010, kl 10.25

    Vad använder svenskar främst de sociala nätverken till (ladda upp bilder, kommentera, uppdatera status etc?)

    Svara
  • Michael 30 januari 2010, kl 18.17

    Hur troligt är det att du skulle sprida en negativ upplevelse av en vara eller tjänst till dina vänner via sociala medier?
    Hur troligt är det att du skulle sprida en positiv upplevelse av en vara eller tjänst till dina vänner via sociala medier?
    Hur viktigt är prenumeration på nyhetsbrev för din affärsverksamhet?

    Svara
  • Emil 30 januari 2010, kl 23.16

    Har man större förtroende för sajter under .se-toppdomänen än andra toppdomänner såsom för exempelvis .nu och .com?

    Svara
  • Niklas 1 februari 2010, kl 13.53

    Läser du tidskrifter på internet? Har man sagt upp en prenumeration på en tidskrift (papper) för att läsa tidningen på webben istället?
    /Niklas

    Svara
  • Liselott 3 februari 2010, kl 17.11

    Var köper du helst olika varor och tjänster (olika kategorier t ex konfektion; småhusel; leksaker; husgeråd; textil; media (böcker; film mm); livsmedel; inredning? Varför köper du via nätet? Varför inte? Vad är viktigt när du köper (information; pris; service / bekvämlighet(hemleverans); möjlighet till prisjämförelser …; miljövänligt; saknar bil; inspiration osv.
    (Se även föregående inlägg:) Vilka tjänster/varor köper du endast via internet eller både via internet och fysiskt?

    Svara