Artiklar

Sociala medier lika stort som traditionella medier på internet

Allt fler använder sig av nätet för att ta del av olika medier – från 85 procent av ungdomarna till 34 procent av pensionärerna 2009, enligt Mediebarometern 2009 från Nordicom, Göteborgs Universitet. Medelålders och äldre söker sig främst till de traditionella mediernas sajter medan unga människor i förstone använder sociala medier, t ex Facebook. Närmare 65 procent av 15 till 24-åringarna ägnar sig åt ’social networking’ på nätet en genomsnittlig dag. Över 50 procent av de unga nätanvändarna besöker YouTube och 37 procent har läst någon blogg.

I hela befolkningen, 9-79 år, är nu sociala medier lika stort som traditionella medier på internet. Drygt en fjärdedel (26 procent) av svenskarna använder sociala medier en genomsnittlig dag. En lika stor andel tar del av traditionella medier online under en vanlig dag. Av de traditionella medierna utgör dagstidningen en viktig del. 17 procent av samtliga svenskar tar del av en dagstidning på nätet en genomsnittlig dag.

Med sociala medier avses i Mediebarometern socialt nätverk, community, diskussionsforum, chatgrupp eller blogg. Med traditionella medier på internet avses morgontidning, kvällstidning, radio eller TV.

Lämna en kommentar

Svara på en kommentar

Obligatoriskt

Obligatoriskt

Frivilligt

Kommentarer

  • Magnus Damstedt 7 juni 2010, kl 16.16

    Siffrorna känns ”underskattade”, enbart aftonbladet.se når fler än den redovisade siffran för ”Dagstidning” en genomsnittlig dag, lägg sedan expressen och hela morgonpressen till detta och ”Dagstidningar på internet” når avsevärt fler.

    Svara